Honderd dagen geleden verwelkomden we Karin Winkelman als nieuwe directeur. Ze ging van PI Dordrecht naar het Opleidingsinstituut DJI en werd van klant leverancier. Lees in woord en beeld over haar vliegende start.

Beeld: © Opleidingsinstituut DJI

Een afvaardiging van directeuren is via het ‘curatorium’ besluitvormend op het opleidingsaanbod. Het is een waardevolle toetssteen.

Hoe past de OI-jas jou?

Als gegoten. Er is zoveel ontwikkeling en creativiteit. Dan kun je echt heel mooie stappen maken. Mijn energie en creatieve brein gedijen daar goed in. [Plv. directeur] Nazerien is met haar kennis van onderwijs en opleidingen meer naar binnen gericht en ik spits meer toe op bedrijfsvoering en het veld.

Wat heeft je positief verrast?

De expertise heeft mij echt omvergeblazen. Ik dacht dat het OI altijd wat op afstand stond maar de trainers hebben zo veel kennis van het veld en geven les met de juiste tone of voice. Het serviceniveau heeft me verrast als het gaat om het ontwikkelen en verzorgen van trainingen. Het OI is hands on en heeft alles in huis om DJI’ers te bieden wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Ook loopt het OI voorop bij ontwikkelingen in het detentievak.

Waar heb je energie van gekregen?

Sowieso van het hele OI. Iedereen is enthousiast en zet zich in voor goed, doordacht werk. De OI-dag, met zijn allen, was waanzinnig! Iedereen deed mee. Bij een training fouilleren trof ik een trainer die dat leuk maakte en trots op zijn vak uitstraalde. Maar het is ook heerlijk om aan te sluiten bij de HR-keten [DPMO, SSC HR, OI] die werkt aan optimalisatie voor DJI-medewerkers. Een ander hoogtepunt was een introductie van ons moreel beraad in het directeurenoverleg. Geweldig om de directeuren de gespreksmethodiek te laten ervaren en te laten zien hoe het OI hand in hand met de wetenschap werkt.

Wat zijn de grootste uitdagingen?

Huisvesting is een knelpunt. Er zijn locaties uit de lucht of niet in orde, terwijl voor het enorme volume lessen specifieke lesvoorzieningen nodig zijn. Dat mensen het dan toch gepland krijgen met extra trainingen ertussen en afzeggingen, is bewonderenswaardig. Verder is het nieuwe leermanagementsysteem een uitdaging, maar ook hier zie ik mensen met hart en ziel werken om dat goed voor elkaar te krijgen.

Heb je al beslissingen genomen?

Dagelijks. Maar beslissingen nemen we eigenlijk als collectief en met commitment met de managers, wat ik heel prettig vind werken.

Waar staat het OI nu volgens jou?

We hebben een stevig fundament en zijn een serieuze partner. Om bij nieuw beleid gelijk te kunnen bepalen hoe wij hier met opleidingen aan kunnen bijdragen, willen we nog meer aan de voorkant van processen komen. Dat betekent aan de juiste tafels zitten. Iets waar onze managers hun best voor doen.

Wat zijn de belangrijkste prioriteiten voor de komende periode?

Vanaf september gaan de basisopleidingen in de nieuwe stijl draaien nu ze goeddeels zijn herijkt. Nieuwe DJI’ers zijn straks echt beter toegerust voor hun complexe, veelzijdige vak. Het nieuwe leermanagementsysteem is een andere uitdaging. Het nieuwe systeem is eigentijds en slim en we gaan de mogelijkheden benutten voor aantrekkelijke en effectieve opleidingen. Dit zijn mooie verbeteringen voor het veld.

Beeld: © Opleidingsinstituut DJI

In het MT heeft iedereen een stem aan tafel over de koers van het OI.

Beeld: © Opleidingsinstituut DJI

Als HR-keten (DPMO, SSC HR, OI) hebben we elkaar nodig om de ‘medewerkersreis’ te faciliteren. Die samenwerking is heel fijn en nuttig.

Beeld: © Opleidingsinstituut DJI

Karin neemt deel aan een les fouilleren van het OI.

Beeld: © Opleidingsinstituut DJI

Het directeurenoverleg DJI is een belangrijke aansluiting bij het veld voor trends en ontwikkelingen en hoe we samen DJI verder brengen.