Nieuw: online escaperoom penitentiaire oriëntatie

In de psychologie weten ze het allang: spelvorm beïnvloedt het menselijk gedrag. We vinden het schijnbaar prettig om beloond te worden voor een inspanning. En dat doen we dan het liefst competitief. Logisch dat DJI dergelijke spelprincipes toepast bij het opleiden van personeel. Het maakt 't leren aangenamer en effectiever tegelijkertijd.

Nieuw: online escaperoom penitentiaire oriëntatie
Beeld: ©Opleidingsinstituut DJI

Inmiddels is de allerlaatste hand gelegd aan een online escaperoom voor penitentiaire oriëntatie, een beleving die verder gaat dan Kahoot of filmfragment.  Het is gebaseerd op intrinsieke motivatie, dus meedoen is belangrijker dan winnen. Het draait bij deze digitale oefening dus veel meer om het spel dan om de knikkers. Bij game over begint de kandidaat immers verplicht opnieuw.

'Menig gedetineerde zou je ongetwijfeld kunnen vertellen hoe je dat het snelste doet, maar die ingang zit niet in het spelletje'

Tien deuren, zestig goede antwoorden

Net als bij een echte escaperoom is het de bedoeling om jezelf zo snel mogelijk te bevrijden. Tien deuren die je eerst moet openen voordat je weer naar buiten kunt. En die deuren gaan pas open als de juiste antwoorden zijn ingevoerd. Zes vragen per deur, dus na 60 goede antwoorden sta je weer op straat. Lijkt vrij simpel, maar zie eerst maar eens om binnen te komen! Want dat is het bijzondere aan deze game: je moet eerst op eigen kracht naar binnen. Toegegeven, menig gedetineerde zou je ongetwijfeld kunnen vertellen hoe je dat het snelste doet, maar die ingang zit niet in het spelletje. Nee, deze escaperoom dwingt je om pieploos via de personeelsingang naar binnen te gaan. De entree is precies hetzelfde als een echte inrichting: dus eerst broekriem uit, schoenen uit, mobieltje in de kluis, eventueel je helm op de kast en vervolgens op je sokken door het poortje.

Piept ‘ie, dan begint het hele ritueel opnieuw, maar blijft het stil, dan ben je binnen. Daarna begint de kluif en worstelt de speler zich eerst door de geschiedenis van het strafrecht. Van de strafmaat in de 14e eeuw via de koepels naar resocialisatie en zelfredzaamheid anno 2021. Als je daarna nog voldoende weet over het ministerie, over DJI en over de inhoud van het hedendaagse strafrecht, dan beland je uiteindelijk op de werkvloer, waar uiteindelijk van alles wordt gevraagd over de inrichting, de afdelingen en een dagprogramma. Met een goede basiskennis verlaat je uiteindelijk de PI.  

Net echt...

Aan de beleving is heel veel zorg besteed. De makers hebben zelfs het geluid dat de deuren maken als ze worden vrijgegeven in de game verwerkt. Een deskundig team (samengesteld uit verschillende expertises) is erin geslaagd om elementaire kennis en het samenspel tussen collega’s in de inrichting op een speelse manier te verwerken in deze digitale escaperoom. Vanzelfsprekend is het spel vooraf getest. Dat gebeurt met alle applicaties. Naast lovende kritieken ( “Zeer goed in elkaar gezet”, “Ontzettend interactief”, “Het sluit naadloos aan op onze lesstof, een toevoeging op het basispalet opleidingen”­) bracht het ook een aantal schoonheidsfoutjes aan het licht.

Nu die onvolkomenheden zijn verholpen, wordt de escaperoom als onderdeel van de basistraining standaard ingezet.